Zajrzeliśmy w portfale amerykańskich weedfluenserów.
Konopni Youtuberzy z USA
Konopni Youtuberzy w Stanach Zjednoczonych odgrywają bardzo dużą rolę, w szeroko pojętym przemyśle konopnym. Tworzą oni wszelkiego rodzaju treści: od recenzji produktów, poprzez reklamy, czy różnego rodzaju challenge, aż do kształtowania podejścia społeczeństwa, do tej pięknej rośliny. Wykorzystują YouTube oraz inne
platformy social media do edukacji, promowania, i dostarczania rozrywki swoim widzom, dzieląc się przy tym informacjami na wszelkie tematy związane z konopiami.
Jak już dobrze wiecie na przykładzie naszego kanału, weed-influencing nie jest taki prosty, ponieważ na każdym kroku trzeba liczyć się z polityką poszczególnych portali takich jak YouTube, które bardzo krytycznie podchodzą do tematu konopii. Dzieje się tak nawet w USA, gdzie marihuana jest legalna rekreacyjnie w kilku stanach, a medycznie prawie we wszystkich. Zasięgi takich materiałów, są notorycznie blokowane, a treści podlegają często kontroli wieku. Dziś poznacie trzech największych influencerów działających w branży konopnej, w USA, ich zasięgi, zarobki oraz wszystkie najważniejsze ciekawostki.
Dope as Yola: 1,64 mln subskrybentów
Jego prawdziwe imię to Thomas Araujo, urodzony w 1989 r. w Merced, Kalifornii. Dope as Yola zdobył ogromną popularność na YouTube, stał się ikoną dla miłośników kultury konopi indyjskich. Jego historia to fascynujący przykład, jak z pasji do filmowania można stworzyć własną markę i osiągnąć sukces zarówno w Internecie, jak i w życiu.
Thomas zaczął swoją influenserską przygodę na Instagramie, w około 2010 roku. Jak sam twierdzi w wywiadach, sprzedawał trawkę jako dostawca pizzy i czasem wrzucił
jakieś śmieszne zdjęcie z niesamowitą ilością weedu lub ciekawą, zabawną rozkminką, na swój profil. Jeżeli chodzi o YouTube, to w roku 2013, zaczynał tworzyć swój kanał i wtedy też powstawały jego pierwsze filmiki.
Nie było tam specjalnej jakości nagrywki, dźwięku, czy ogólnie pojęcia o wideo, ale regularnie pojawiały się różne treści związane z mocno rozwijającym się wtedy w USA przemysłem konopnym. Tworząc różnorodne treści związane z marihuaną i ogólną rozrywką, jego ekspresja, autentyczność i poczucie humoru przyciągnęły uwagę widzów, szczególnie tych, którzy interesują się tematyką konopi indyjskich.
Dope as Yola tworzył recenzje różnych odmian marihuany, poradniki dotyczące uprawy, a także zabawne vlogi na ten temat. Jednak prawdziwym przełomem w jego karierze stała się seria filmików “Story Time”.
Dope as Yola to przede wszystkim genialny storyteller
Seria ta była bardzo prosta. Thomas siedząc w studiu przy stole, kręcił 10 gramowego dżojka i zaczynał opowiadać historie z życia dostawcy pizzy/dilera trawki. Pamiętam, że jak trafiłem na jego kanał na początku 2020 roku, podczas pandemii, to liczba subskrybentów wynosiła około 300 tys., a pod koniec pandemii już ponad milion. Także można powiedzieć, że wstrzelił się idealnie w czas, ponieważ sami wiecie, że ludzie zamknięci w domach palący trawkę, lubią czasem pooglądać youtubka.
Niestety przez mocne prawne regulacje, jego konto na Instagramie zbanowano ponad 10 razy i to w momentach w których miał kilkaset tyś. followersów. Jego filmiki były często blokowane, czy dostawały granice wiekową, a cały jego kanał YouTube był od wielu lat zdemonetyzowany i nawet jeżeli jego treści mają niesamowite zasięgi, on nie dostaje za to ani dolara.
Na szczęście Thomas widząc jak yt reaguje na jego treści, założył więcej kanałów, np. Adventrues of Yola, show w którym robi vlogi z LA, nie używa zakazanych słów i nie
pokazuje palenia. Dodatkowo z jego realizatorem graficznym i kamerzystą Marty’m Oneil’em, rozpoczęli “The Dope As Usual Show”, czyli podcast w którym zawarte są serie storytime, wywiady z ciekawymi osobami i wiele innych ciekawostek. Generalnie polecam sprawdzić, jak ktoś chociaż minimalnie ogarnia angielski.
Podcast cieszy się ogromnym zainteresowaniem i pomógł Thomasowi zbudować solidną społeczność fanów, którzy oglądają jego treści, kupują jego merch, akcesoria do palenia, odzież, czy vape peny. Dope as Yola to doskonały przykład, jak pasja i autentyczność mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu w Internecie. Jego historia pokazuje, że można zbudować markę i oddaną społeczność fanów, tworząc treści, które są zarówno wartościowe, jak i przyciągające uwagę.
Dope As Yola – zarobki
YouTuberzy rzadko zarabiają z jednego źródła dochodu. Thomas sprzedaje własne produkty: merch, akcesoria do palenia, vape peny, edibles itp. Dodatkowo wykonuje kontrakty sponsorskie, czy generuje przychody z prowizji partnerskich. Na swoim głównym kanale z rekomendacji marki i sponsoringu zarabia około 5 tys. dolarów miesięcznie, czyli około 21 tysięcy zł. Dodatkowo prowadzi on 2 “zmonetyzowane” kanały – jeden z podcastem, a drugi z vlogami.
Z najświeższych danych które udało mi się znaleźć Dope as Yola zarabia ponad 360 tys. dolarów rocznie (1,5 mln zł) ze wszystkich swoich źródeł dochodu. Dane obejmują m.in. sponsoring, działalność promocyjną, płatności za reklamy Google i 2 sklepy internetowe. Myślę, że całkiem dobry wynik, jak na demonetyzację głównego kanału.
Erick Khan: 1,08 mln subskrybentów
Erick Khan (urodzony: 1 lutego 1999, wiek 24 lata) to entuzjasta konopi indyjskich, przedsiębiorca i YouTuber znany z tworzenia vlogów na temat marihuany. Przygodę z
youtubem, rozpoczął w 2017 roku, podczas ostatniego roku liceum.
Jego pierwszym filmem był materiał, na którym zażywał LSD. W ten sposób tworzył treści do 2019 roku, do momentu w którym otrzymał drugie ostrzeżenie od platformy. W związku z tym wszystkie jego filmy przed 2019 rokiem zostały usunięte, a najstarszym nieusuniętym filmem jest materiał, w którym opowiadał o tej sytuacji. Obecnie publikuje tylko filmy związane z konopiami, z których większość jest ograniczona wiekowo, a jego oryginalne konta na platformie Twitch i Instagram zostały zbanowane ze względu na naruszenia regulaminu.
Erick od około 2 lat mieszka w Los Angeles, ale przed przeprowadzką, twierdził, że mieszkał w Arizonie i był legalnym pacjentem korzystającym z konopi indyjskich. Jednak w rzeczywistości okazało się, że mieszkał w Teksasie, gdzie posiadanie i używanie jakiejkolwiek formy konopi indyjskich jest uznawane za przestępstwo. W trakcie procesu przeprowadzki opublikował film na który porusza ten temat i wyjaśnia całą sytuację. Oprócz kanału YouTube Erick posiada także własną markę lifestyle’ową, Anova, która sprzedaje akcesoria do palenia oraz odzież. Ostatnio stworzył także kolekcje bongosów, w kolaboracji, z firmą Daily High Club.
Erick Khan – zarobki
- zarobki z platformy YouTube: około 4,5 tyś $ miesięcznie
- miesięcznie ze wszystkich biznesów średnio 30 tyś $
B-Real: 798 tys. subskrybentów
B-Real, czyli Luis Freese, urodzony 2 czerwca 1970r. w Kalifornii. To legendarna postać w świecie hip-hopu i kultury konopi indyjskich. Znany przede wszystkim z tego, że jest jednym z członków legendarnej hip-hopowej grupy Cypress Hill, czyli zespołu, który zdobył ogromną popularność, dzięki swoim charakterystycznym brzmieniom i
kontrowersyjnym tekstom związanym z konopiami. Ponadto prowadzi on kanał BREAL TV, na którym znajduje się muzyka, podcasty oraz legendarna już forma przeprowadzania wywiadów w aucie niesamowicie zadymionym jointami, tzw. HOT BOX.
Jego kanał może nie ma ponad milionowych zasięgów, czy subskrypcji, ale jego wpływ na kulturę konopi oraz hip hopu jest trwały i bardzo znaczący. Dodatkowo B-Real jest założycielem marki Dr. Greenthumb, czyli sieci sklepów i aptek, które specjalizujących się w sprzedaży produktów związanych z konopiami indyjskimi, w tym medyczną i rekreacyjną marihuaną. Dr. Greenthumb’s Dispensary oferuje szeroki wybór różnych odmian marihuany, produktów konopnych i akcesoriów związanym z paleniem i używaniem konopi. Sieć ta jest dostępna w stanach, w których używanie zioła jest legalne na potrzeby medyczne lub rekreacyjne.
Sam odwiedziłem jeden z jego sklepów podczas mojej wycieczki do Kalifornii, w zeszłym roku. Działalność tego rodzaju sklepów i aptek jest regulowana przez lokalne przepisy i prawo stanowe. Sklepy Dr. Greenthumb’s Dispensary są często odwiedzane przez osoby poszukujące różnych produktów konopnych, jednak w większości są to po prostu fani twórczości B-Real’a.
B-Real – zarobki
W poprzednim roku 2022 ze wszystkich swoich źródeł przychodu podobno zarobił 96 mln dolarów, a w bieżącym już 60 mln dolarów. Zarobki te w większości pochodzą z:
- muzyki 25%
- sklepów z marihuaną 50%
- sprzedaży odzieży 15%
- kanału na YouTube 9%
- innych współprac sponsorskich 1%
Podsumowanie
Konopni influenserzy zdobywają coraz większą popularność, a w swoich treściach dzielą się wiedzą na temat różnych aspektów związanych z marihuaną. W tym recenzjami produktów, poradami dotyczącymi uprawy i użytkowania, a także promują konopie w mainstreamowym świecie. Ich wpływ na kulturę konopi rośnie, ale jednocześnie wywołuje to także debatę na temat etyki, legalności i odpowiedzialności w promowaniu marihuany.
Jeżeli szukasz legalnych produktów konopnych to sprawdź asortyment sklepu ROLLMOPS. Znajdziesz tam szoty konopne, których musisz spróbować.
NAPISZ KOMENTARZ