Czy już niedługo Amerykanie zmienią zasady testowania kierowców zawodowych na obecność THC? Może do tego dojść przez to, że w stanach których zalegalizowano rekreacyjne konopie spada ilość kierowców z ważnymi licencjami.
Legalizacja marihuany i kierowcy zawodowi
W 2019 roku ATRI – Amerykański Instytut Badań nad Transportem opublikował swoje pierwsze badanie dotyczące wpływu legalizacji konopi indyjskich na przemysł transportowy. Komitet Doradczy ds. Badań ATRI, powołując się na wiele innych jurysdykcji, które od tego czasu zalegalizowały lub zdekryminalizowały konopie indyjskie, zagłosował w ubiegłym roku, aby przeprowadzić badania i ponownie przeanalizować tę kwestię.
Aby prowadzić ciężarówki w USA, kierowcy muszą mieć “komercyjne” prawo jazdy. Obecne prawo federalne wymaga, żeby osoby posiadające takie licencje nie korzystały z konopi indyjskich. Niestety według raportu Federalnej Administracji Bezpieczeństwa Przewoźników Samochodowych, ponad połowa pozytywnych wyników testów narkotykowych w branży transportowej dotyczy jedynie metabolitu konopi indyjskich. Niedawno ATRI opublikowało nowy raport, który może zmienić spojrzenie na konopie.
Przy krajowym niedoborze kierowców, który w ostatnich latach wahał się między 65 000 a 80 000, te pozytywne testy mają istotny wpływ na branżę
– raport “Impacts of Marijuana Legalization on the Trucking Industry”
Jeśli kierowca ma pozytywny wynik testu, niestety musi pożegnać się z pracą. Dane z Drug and Alcohol Clearinghouse wskazują, że w latach 2020-2022 ponad 100 000 kierowców otrzymało pozytywny wynik testu. Niestety pożegnali się z pracą.
W raporcie “Impacts of Marijuana Legalization on the Trucking Industry” zaznaczono, że zakaz federalny był wskazywany jako możliwy czynnik zniechęcający kierowców do pozostania w branży. Argumentowano, że złagodzenie ograniczeń dotyczących używania marihuany uczyniłoby branżę bardziej przyciągającą i poszerzyłoby dostępną pulę pracowników.
Statystyki z raportu
61-stronicowy raport jest wypełniony danymi na temat konopi indyjskich i transportu. Zawiera informacje dotyczące wzrostu liczby kierowców ciężarówek mieszkających w stanach, gdzie konopie rekreacyjne są legalne, w latach 2019-2023. Raport omawia również najnowsze badania dotyczące bezpieczeństwa drogowego związanego z konopiami indyjskimi. Specjaliści poruszają temat wymagań federalnych w branży oraz analizują dane dotyczące testów narkotykowych z ostatniej dekady.
Jednym z ważniejszych punktów raportu są wyniki ankiet dotyczących opinii kierowców i przewoźników na temat konopi indyjskich. Większość przewoźników (56,3%) wyraziła gotowość do zatrudnienia kierowcy z pozytywnym wynikiem testu na marihuanę w przeszłości. Jednak ponad połowa z nich (54,8%) wymagała upływu określonego czasu. Najczęściej wskazywanym okresem był pięcioletni (37%).
Większość przewoźników (60,1%) zgłosiła również wzrost liczby pozytywnych wyników testów w ciągu ostatnich pięciu lat. Spośród tych, którzy zauważyli ten wzrost, niemal połowa (45,5%) stwierdziła, że nie istnieje określona grupa wiekowa bardziej podatna na pozytywne wyniki testów. Jednak najczęściej wskazywaną grupą wiekową były osoby w wieku 26-35 lat (27,6%).
Większość przewoźników (62%) uważa, że konieczne są zmiany w federalnej polityce dotyczącej testów narkotykowych. Test na utratę sprawności po użyciu konopi indyjskich powinien zastąpić test na bycie pod wpływem konopi indyjskich (65,4%). Jednak mimo, że przewoźnicy uważają, że obecny model ma wady, większość z nich (40,9%) nadal jest “bardzo zaniepokojona” wpływem legalizacji konopi indyjskich na sprawność prowadzenia pojazdów. Co ciekawe większość kierowców (55,4%) uważa, że zalegalizowane używanie konopi indyjskich nie wpływa na bezpieczeństwo na drogach.
Co może się zmienić?
Raport wskazuje, że istnieją dwie możliwe ścieżki, jakie rząd federalny może obrać w przyszłości w odniesieniu do konopi indyjskich. Jednak obie stanowią pewne wyzwania dla branży transportowej.
Jeśli federalny zakaz zostanie utrzymany, to oznacza, że w przemyśle transportowym nadal będzie wiele kierowców objętych zakazem. Wielu z nich zdecyduje się na inne zawody, które nie wymagają testów na marihuanę. ATRI sugeruje, że firmy mogą nadal stosować zasadę zerowej tolerancji, a utrzymanie obecnego stanu rzeczy może pomóc w rozwiązywaniu sporów między różnymi przepisami stanowymi a federalnymi.
Raport również wskazuje, że “każda zmiana w kierunku federalnej legalizacji prawdopodobnie zmniejszyłaby presję związana z niedoborem kierowców w branży”.
Głównym celem testów narkotykowych w branży jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Obecne podejście wspiera bezpieczeństwo, ale prowadzi również do sytuacji, w której kierowcy, którzy nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa, są usuwani z branży. Specjaliści podkreślają również, że branża transportowa musi podjąć działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa przed federalnymi wysiłkami na rzecz legalizacji marihuany.
Jeżeli szukasz produktów konopnych to sprawdź asortyment sklepu ROLLMOPS. Znajdziesz tam susze i olejki CBD, akcesoria do palenia i najlepsze waporyzatory.
źródło: hightimes.com
NAPISZ KOMENTARZ