Badanie odkrywa, że konkretne szkoły odnotowują wzrost liczby aplikacji. Uczelnie, w stanach USA, które zalegalizowały marihuanę, odnotowują wzrost w tym zakresie
Stany USA, które zalegalizowały marihuanę mają więcej chętnych uczniów
Uczelnie w stanach, w których rekreacyjna marihuana stała się legalna w ciągu ostatniej dekady, odnotowały znaczny, krótkotrwały wzrost liczby wniosków od najlepszych studentów. Otrzymały one również ogólnie więcej aplikacji. To kluczowe wnioski wynikające z nowego badania opublikowanego niedawno w Contemporary Economic Policy.
Jak legalizacja marihuany w USA wpływa na uczelnie?
W roku, w którym konkretne stany zalegalizowały rekreacyjną marihuanę, liczba aplikacji na uczelnie w tych stanach wzrosła o około 5,5%. To więcej niż w przypadku uczelni w stanach, które nie zdecydowały się na legalizację konopi. Oznacza to, że szkoły w stanach legalizujących marihuanę otrzymały tymczasowy wzrost liczby zgłoszeń. Wyniki kontrolują jakość szkół, ceny czesnego i warunki na rynku pracy, które mogą wpływać na decyzje studentów dotyczące aplikacji.
Na bardziej szczegółowym poziomie wpływy były najsilniejsze w przypadku największych szkół. Zaobserwowały one prawie 54-procentowy wzrost liczby wniosków w porównaniu ze szkołami o podobnej wielkości w stanach nieobjętych legalizacją. Publiczne szkoły wyższe i uniwersytety odniosły większe korzyści niż prywatne. Mimo to liczba aplikacji do szkół prywatnych wzrosła również w stanach, w których rekreacyjna marihuana stała się legalna.
Co więcej, szkoły otrzymywały więcej podań od uczniów osiągających wysokie wyniki. Standaryzowane wyniki testów dla 25% najlepszych kandydatów wzrosły wraz z liczbą wniosków.
Dlaczego legalizacja marihuany w USA ma znaczenie?
Naukowcy nadal oceniają ryzyko i korzyści związane z rekreacyjną marihuaną. Wyniki pokazują, że szkoły wyższe odnoszą korzyści, gdy ich stany zezwalają swoim obywatelom na legalne korzystanie z konopi. Jedną z korzyści jest to, że szkoły mają do wyboru większą pulę kandydatów o wyższych osiągnięciach. To z kolei stwarza potencjał do poprawy jakości nauczania w szkole.
Wyniki wpisują się w szerszy zakres badań, co wpływa na wybór aplikacji przez uczniów. Podobnie jak w przypadku szkół, które odnotowują wzrost liczby aplikacji i wyników SAT (testy SAT zostały opracowane w celu oceny umiejętności pisemnych, ustnych i matematycznych kandydatów na studia wyższe), szkoły odnotowują wzrost liczby aplikacji, gdy znajdują się w stanach, które legalizują marihuanę. Sugeruje to, że uczniowie biorą pod uwagę lokalną politykę przy wyborze uczelni, co jest kluczowym wynikiem interesującym zarówno dla naukowców, jak i decydujących studentów.
Jakie czynniki brało pod uwagę badanie?
Badacze korzystają ze Zintegrowanego Systemu Danych Szkolnictwa Wyższego (Integrated Postsecondary Education Data System, w skrócie IPEDS). Jest to federalna bazy danych, która dostarcza informacji na temat różnych wskaźników dotyczących uczelni. Wskaźniki te obejmują liczbę wniosków, cechy demograficzne studentów i szczegółowe ceny czesnego, zarówno przed jak i po zastosowaniu pomocy finansowej.
Wraz z tymi danymi badacze przeanalizowali prawo stanowe, aby sprawdzić, od kiedy rekreacyjna marihuana była dostępna w danym roku akademickim. Tak długo, jak rekreacyjna marihuana jest legalnie dostępna (przed końcem stycznia), wtedy wiele wniosków jest składanych. Badacze twierdzą, że legalny dostęp do marihuany w stanach USA może mieć wpływ na decyzję potencjalnego studenta o złożeniu wniosku na następny semestr jesienny.
Dane nie są w stanie dokładnie wskazać jednej z zastanawiających kwestii. Świeżo upieczeni studenci, kończą szkołę średnią, a zatem nie są pełnoletni w ramach prawa w USA (21 lat), aby kupić rekreacyjną marihuanę. Nasuwa się pytanie, na jakich podstawach mogą opierać swoje decyzje dotyczące aplikacji na dostępności rekreacyjnej marihuany.
Na jakie aspekty wpływa legalizacja marihuany w stanach USA?
Może być tak, że legalna sprzedaż stwarza potencjalnym kandydatom przekonanie, że konsumpcja marihuany jest mniej ryzykowna. Inną z teorii jest to, że szeroko rozpowszechnione wiadomości o legalizacji marihuany w USA sprawiły, że niektóre stany wydają się bardziej popularne. Bardziej liberalna polityka publiczna w jednym obszarze, takim jak prawo dotyczące marihuany, może sugerować bardziej atrakcyjną i zliberalizowaną politykę w innych obszarach ważnych dla studentów. Trudno jednak to stwierdzić bez bezpośredniej rozmowy z samymi studentami.
Badacze nie wiedzą również, w jakim stopniu wzrost liczby aplikacji po legalizacji jest spowodowany przez studentów spoza stanu. Na przykład, czy legalizacja w Kolorado spowodowała, że studenci z innych stanów zaczęli aplikować do szkół w Kolorado w większej liczbie? Alternatywnie, studenci z innych stanów mogli zdecydować się na złożenie aplikacji do jeszcze większej liczby szkół w Kolorado niż w przypadku braku rekreacyjnej marihuany, aby pozostać w swoim rodzinnym stanie.
Baza danych IPEDS nie wymaga od szkół rozróżniania pomiędzy kandydatami ze stanu i spoza niego. Jednak określa osoby zapisujące się na studia jako w stanie lub poza nim. Na tej podstawie badacze stwierdzają, że liczba studentów spoza stanu wzrosła o prawie 25 procent w przypadku największych szkół w roku legalizacji marihuany w USA.
Jeżeli szukasz legalnych produktów konopnych, to sprawdź asortyment sklepu ROLLMOPS. Znajdziesz tam szoty konopne, których musisz spróbować.
Źródła:
- D. Blake Ch., Thomas D.K., Hess J. (2023). Wiley Online Library. Higher education: The impact of recreational marijuana on college applications. Z linku: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/coep.12633
- D. Blake. Ch. The Conversation. (2024). College applications rose in states that legalized recreational marijuana. Z linku: https://theconversation.com/college-applications-rose-in-states-that-legalized-recreational-marijuana-219388
- Marijuana Moment. (2024). Colleges In States That Legalize Marijuana See Spike In Applications From Higher Achieving Students, Study Finds. Z linku: https://www.marijuanamoment.net/colleges-in-states-that-legalize-marijuana-see-spike-in-applications-from-higher-achieving-students-study-finds/
NAPISZ KOMENTARZ