Jak ma się biznes konopny w Polsce? Co oferuje i jakie plany ma Cosma S.A? Tego dowiesz się z naszego materiału.
Jaką firmą jest Cosma S.A.?
Cosma S.A. jest spółką działającą w sektorze konopnym, w tym marihuany medycznej. Zajmuje się dystrybucją suplementów diety na bazie konopi i innych ziół oraz wprowadza na rynek własne linie surowców farmaceutycznych i wyrobów medycznych. W portfolio firmy znajdują się także specjalistyczne produkty dla zwierząt. Jak spółka ocenia perspektywy polskiego rynku konopnego i jakie są jej plany na przyszłość? Między innymi o tym przeczytacie w poniżej rozmowie z Przemysławem Lahutą – prezesem zarządu oraz Łukaszem Kręskim – przewodniczącym rady nadzorczej spółki.
Na ile i czy w ogóle stereotypy towarzyszące konopiom wpływają na prowadzenie biznesu w tej branży?
Łukasz Kręski: Stereotypy związane z marihuaną mają znaczący wpływ na prowadzenie biznesu, szczególnie w branży medycznej. Po pierwsze: negatywne stereotypy mogą tworzyć bariery w odbiorze społecznym – wśród lekarzy i pacjentów. Tym, co utrudnia pacjentom dostęp do terapii produktami konopnymi, są obawy o ich legalność czy bezpieczeństwo stosowania. Stereotypy wpływają negatywnie na administrację państwową i regulacje prawne, które niepotrzebnie są tak restrykcyjne dla naszej branży. Uprzedzenia dotyczące konopi tworzą dodatkowe bariery, prowadzące do zwiększenia kosztów produkcji i dystrybucji. Problemem są także ograniczenia w zakresie marketingu i dystrybucji produktów, związane z przestrzeganiem przepisów prawa.
Aby wpłynąć na sytuację jako Cosma, edukujemy lekarzy, farmaceutów i pacjentów po to, żeby zapewnić im wiedzę o medycznej wartości stosowania marihuany. Dzięki naszej aktywności coraz więcej osób wie, że roślina ta posiada cenione właściwości lecznicze.
Zauważyliśmy jednak, że znacznie szybciej trend stosowania produktów konopnych w medycynie rozwija się w USA niż w Europie. Wiele koncernów farmaceutycznych prowadzi badania nad zastosowaniem fitokannabinoidów w medycynie. W latach 1907-2000 opublikowano ponad 800 wniosków patentowych dotyczących wynalazków związanych z konopiami. 50% zgłoszeń otrzymało patenty.
Jakie jest podejście do marihuany medycznej w Polsce? Co w tym zakresie można by zmienić?
Przemysław Lahuta: W Polsce konopie na wiele lat zostały zapomniane. Z uwagi na panujące przepisy prawa, niewystarczający poziom wiedzy, brak dostępu do badań, sposobu zastosowania oraz ograniczonych wyników leczenia marihuaną medyczną, niewielu lekarzy stosuje ją z przekonaniem. Nadal niewielu lekarzy i farmaceutów wie, że konopie widniały w pierwszej polskiej Farmakopei i były szeroko stosowane, również w medycynie. Po II Wojnie Światowej usunięto je, ze względu na działanie narkotyczne. Wiedza na temat zastosowania konopi została wycofana z kierunków studiów medycznych i farmaceutycznych. W Polsce produkty konopne powróciły do medycyny w 2017 r., wraz z nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, kiedy zalegalizowano medyczną marihuanę. Dopuszczono wtedy do stosowania w medycynie konopie inne niż włókniste.
Obserwujemy jednak pozytywny trend. Do niedawna w Polsce z niechęcią odnoszono się do marihuany medycznej, lecz w ostatnich 2-3 latach widzimy znaczny wzrost zainteresowania wiedzą na temat tych terapii.
Kluczowe znaczenie w przyszłości ma przywrócenie nauczania o terapeutyce konopnej w programach studiów medycznych i farmaceutycznych. Włączenie tej wiedzy do programów studiów stanowi istotny krok w kierunku pełniejszego zrozumienia i wykorzystania potencjału leczniczego konopi. Przyniosłoby to dużą korzyść dla pacjentów, z uwagi na bardzo małe skutki uboczne terapii produktami konopnymi – w porównaniu do wielu innych stosowanych produktów leczniczych lub wręcz braku alternatywnych terapii, w przypadku pacjentów, którym dostępne wcześniej metody nie pomagały.
O wadze tematu terapii marihuaną medyczną świadczy bardzo szybko rosnące zainteresowanie lekarzy, którzy poszukują nowych, alternatywnych metod terapii dla swoich pacjentów. W okresie ostatnich dwóch lat znacznie wzrosła liczba konferencji dla lekarzy, na temat terapii produktami konopnymi.
Czy marihuana medyczna to lek potrzebny?
Przemysław Lahuta: Zdecydowanie tak. W wielu jednostkach chorobowych stosowane są leki, które części pacjentom nie pomagają w wystarczającym stopniu lub mają znacznie większe działania niepożądane niż marihuana medyczna. Takimi przykładami są silny przewlekły ból, stany zapalne, dolegliwości związane z chorobami nowotworowymi, spastyczność i wiele innych. W zapewnieniu komfortu codziennego funkcjonowania pacjentów ważne jest to, że niektóre skutki niepożądane marihuany medycznej można ograniczyć: na przykład działanie psychoaktywne fitokannabinoidu THC można obniżyć przez zastosowanie innego fitokannabinoidu CBD. Marihuana medyczna również posiada działania niepożądane czy przeciwskazania, dlatego decyzję o jej zastosowaniu u danego pacjenta zawsze powinien podjąć lekarz, który ocenia wagę korzyści terapeutycznych w kontrze do ewentualnych działań niepożądanych.
Cosma jest firmą, która stawia m.in. na obecność na rynku farmaceutycznym z myślą o dobrze pacjentów. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat. Jakie działania prowadzą Państwo w tym zakresie?
Przemysław Lahuta: Cosma S.A. to firma, która specjalizuje się w dostarczaniu produktów konopnych na rynek farmaceutyczny. Naszą misją jest propagowanie bezpiecznego i zdrowotnego stosowania produktów powstałych na bazie wyciągów roślinnych, ze szczególnym uwzględnieniem fitokannabinoidów, oferowanych naszym klientom jako ekstrakty ziołowe, suplementy diety, produkty lecznicze, wyroby spożywcze, weterynaryjne, w przyszłości również kosmetyki i surowce kosmetyczne. W Cosma S.A. tworzymy i dostarczamy pacjentom produkty konopne najwyższej jakości. Przechodzą one rygorystyczne badania, które obejmują analizę profilu chemicznego i terpenowego, zgodnie z surowymi wymogami prawodawstwa europejskiego. Znaczne środki przeznaczamy na szerzenie wiedzy na temat terapii konopnej. Materiały promocyjne, webinary i konferencje kierujemy do lekarzy, farmaceutów oraz do pacjentów.
Współpracujemy z profesorami, lekarzami, naukowcami, z którymi ustalamy kierunki wskazań dla naszych produktów. Pod okiem ekspertów opracowujemy materiały dla medyków, które pomagają w propagowaniu wiedzy na temat terapeutyki konopnej i podejmowaniu decyzji o zastosowaniu produktów konopnych zarówno tych bez recepty, jak i tych przepisywanych wyłącznie przez lekarza. Wspólnie ze środowiskiem medycznym analizujemy wyniki badań nad produktami konopnymi prowadzonymi w wielu krajach m.in. w Stanach Zjednoczonych. Planujemy również przeprowadzenie badań na produktach naszej firmy. Zależy nam na udokumentowaniu działania produktów konopnych i rekomendowaniu lekarzom ich zastosowania w takich jednostkach chorobowych, w których ich efekty terapeutyczne będą zdecydowanie z korzyścią dla pacjentów.
Portfolio Cosmy liczy już około 100 produktów, które są sprzedawane w ramach trzech marek: Cosma, Full Spectrum oraz Green Paw. Do kogo kierują Państwo swoje produkty?
Łukasz Kręski: W ofercie posiadamy już prawie 100 produktów, ich sprzedaż rośnie w dynamicznym tempie. Pracujemy nad wieloma nowymi produktami. Ofertę rozszerzamy, widząc bardzo duże zainteresowanie i potrzeby ze strony pacjentów, którzy kontaktują się z nami między innymi przez naszych Przedstawicieli Handlowych i Infolinię Konopną.
W ofercie posiadamy kilka linii produktowych: Cosma, Full Spectrum oraz Green Paw.
Podstawowe produkty marki Full Spectrum to olejki Full Spectrum Life Drops, na bazie zielonego oleju z konopi siewnej, wzbogacone o fitokannabinoidy pozyskiwane poprzez nadkrytyczną ekstrakcję CO2. Ta unikalna formuła zachowuje pełen przekrój drogocennych substancji, w tym formy kwasowe fitokannabinoidów, terpeny, flawonoidy, które zapewniają tzw. „efekt otoczenia”, czyli działanie wszystkich składników łącznie.
Full Spectrum to również herbatki konopne, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Walory smakowe herbatek oraz działanie konopi są dla wielu pacjentów koronnym argumentem.
Marka Cosma to także surowce farmaceutyczne (od 2024 r.), m.in. marihuana medyczna w postaci suszu do waporyzacji oraz olejków, czyli produktów wyłącznie na receptę.
Naszą najnowszą linią jest Cosma Cannabis Synergy, unikalne suplementy diety w postaci kapsułek, opracowane we współpracy z dietetykiem klinicznym, zawierające bogaty, starannie dobrany skład: fitokannabinoidy, zioła, witaminy i minerały.
Nasze suplementy diety w odróżnieniu od leków na receptę nie zawierają nawet śladowych ilości psychoaktywnego fitokannabinoidu THC.
Skąd pomysł na to, aby jedna z Państwa marek była dedykowana zwierzętom?
Łukasz Kręski: Kochamy zwierzęta, a od lekarzy weterynarii i od właścicieli zwierzaków wiemy, że w sektorze produktów weterynaryjnych również są duże potrzeby. Dlatego każdy nasz produkt jest wynikiem emocjonalnej odpowiedzialności. Jesteśmy doświadczonym producentem suplementów zarówno dla ludzi, jak i zwierząt, opartych w głównej mierze na produktach pochodzących z konopi siewnych, ale nie tylko. Przy produkcji Green Paw korzystamy głównie z komponentów klasy Human Grade, więc wszystko, co oferujemy, jest bezpieczne zarówno dla ludzi i zwierząt. Nasze produkty to efekt współpracy wielu specjalistów w dziedzinie hodowli zwierząt domowych. Przy ich tworzeniu współpracujemy z weterynarzami, behawiorystami i dietetykami zwierzęcymi. Dewizą jest odpowiedzialność za dobrostan, zdrowie i szczęście naszych czworonożnych przyjaciół. Nasza misja to więcej niż słowa – to nasza pasja i życie. To obietnica, że zrobimy wszystko, aby zwierzaki żyły długo, zdrowo i szczęśliwie.
Czy planują Państwo rozszerzyć swoje portfolio produktów? Jeśli tak, to kiedy i o jakie produkty?
Łukasz Kręski: Mogę jedynie zdradzić, że wkrótce do naszej oferty wprowadzimy kilka nowych produktów, wszystkie o bardzo interesującym, bogatym składzie. Będą to produkty linii Full Spectrum, Cosma Cannabis, Green Paw oraz produkty lecznicze, na receptę marki Cosma. Duże zainteresowanie budzi także każdy nowy produkt linii Cosma Cannabis Natural Herbs.
Jakie są Państwa plany na przyszłość?
Przemysław Lahuta: W dalszym ciągu chcemy rozwijać obecne portfolio naszych suplementów diety i specjalistycznych produktów dla zwierząt. Jeszcze tej zimy na rynku pojawi się kilka innowacyjnych produktów w ramach linii Cosma oraz Green Paw. Czekamy na uzyskanie wpisu pierwszych surowców farmaceutycznych z THC w postaci suszu oraz olejów.
Dodatkowo inwestujemy w zakład produkcji surowców i przeniesienie tam wszystkich procesów produkcyjno-logistycznych. Realizacja tego planu zgodnie z założeniem zakończy się wraz z końcem roku. Zakład będzie posiadał certyfikacje: HACCAP oraz ISO. Będą w nim przetwarzane surowce pochodzenia roślinnego, które następnie zostaną wykorzystane do produkcji kosmetycznej, spożywczej i farmaceutycznej.
I na koniec – jak oceniają Państwo perspektywy polskiej branży konopnej na kolejne lata?
Przemysław Lahuta: Analitycy Euromonitor International uważają, że wartość rynku konopnego w Polsce wzrosła ponad czterokrotnie z 210 mln złotych w 2019 r. do 900 mln złotych w 2021 r. Oczekuje się, że do 2026 r. osiągnie on kwotę przekraczającą 2 mld zł. Jeszcze dalej w swoich szacunkach idą analitycy Prohibition Partners, którzy w odniesieniu do Polski prognozują, że w 2028 r. wartość samego rynku medycznej marihuany będzie wynosić około 2 mld euro.
Przed nami początek długotrwałej fali wzrostu wartości produktów konopnych w Polsce. W krajach zachodniej Europy branża konopna zaczęła się rozwijać o wiele wcześniej, jednak również w naszym kraju obserwujemy dynamiczny wzrost świadomości konsumentów w zakresie dobroczynnego działania substancji zawartych w konopiach. Polscy konsumenci mają coraz częściej jasno sprecyzowane oczekiwania. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ dostrzegamy, że nasze działania edukacyjne przynoszą pożądane efekty, a współpraca z farmaceutami oraz środowiskiem lekarskim pozwala w sposób odpowiedzialny prowadzić suplementację lub leczenie produktami konopnymi.
Jeżeli szukacie produktów firmy Cosma to zachęcamy was do odwiedzenia sklepu cosma.store.
NAPISZ KOMENTARZ